Godt håndværk kræver fede skills

Normal 
 0 
 
 
 21 
 
 
 false 
 false 
 false 
 
 DA 
 X-NONE 
 X-NONE 
 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 
 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
       
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
      /* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
	{mso-style-name:"Tabel - Normal";
	mso-tstyle-rowband-size:0;
	mso-tstyle-colband-size:0;
	mso-style-noshow:yes;
	mso-style-priority:99;
	mso-style-parent:"";
	mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
	mso-para-margin-top:0cm;
	mso-para-margin-right:0cm;
	mso-para-margin-bottom:10.0pt;
	mso-para-margin-left:0cm;
	line-height:115%;
	mso-pagination:widow-orphan;
	font-size:11.0pt;
	font-family:Calibri;
	mso-ascii-font-family:Calibri;
	mso-ascii-theme-font:minor-latin;
	mso-hansi-font-family:Calibri;
	mso-hansi-theme-font:minor-latin;
	mso-fareast-language:EN-US;}   Rasmus Elsborg Jensen har tidligere været shippingelev i New York og boet i Canada. I dag er han tilbage ved roret i PJ Diesel Engineering som General Manager. PJ Diesel Engineering servicerer og reparerer motordele på skibe og blev grundlagt i 1978 af Rasmus’ forældre Anne-Mette Elsborg og Peter Jensen. Virksomheden har i dag 45 medarbejdere.  Fremtidens Maritime Håndværker har besøgt Rasmus i Københavns Nordhavn for at tale om det at kunne et håndværk, at være lærling hos PJ Diesel Engineering og om et arbejde, hvor ingen dage er ens. 

Rasmus Elsborg Jensen har tidligere været shippingelev i New York og boet i Canada. I dag er han tilbage ved roret i PJ Diesel Engineering som General Manager. PJ Diesel Engineering servicerer og reparerer motordele på skibe og blev grundlagt i 1978 af Rasmus’ forældre Anne-Mette Elsborg og Peter Jensen. Virksomheden har i dag 45 medarbejdere.

Fremtidens Maritime Håndværker har besøgt Rasmus i Københavns Nordhavn for at tale om det at kunne et håndværk, at være lærling hos PJ Diesel Engineering og om et arbejde, hvor ingen dage er ens. 

DET ER FEDT AT KUNNE ET HÅNDVÆRK

Rasmus, du går hver dag på arbejde med en masse håndværkere. Kunne du godt tænke dig selv at have taget en erhvervsuddannelse?

”Ja, helt sikkert! Nogle gange når jeg går rundt herude, ser jeg én, der sidder og svejser og arbejder med meget, meget små ting, der skal have en helt bestemt temperatur og farve. Vi andre sidder på kontor og besvarer e-mails dagen lang, men ham her håndværkeren, han skaber virkelig noget.

Det han skaber kommer ud på en stor motor på et containerskib og skibet er afhængig af, at den del bliver installeret, for uden det vil skibet slet ikke kunne sejle – det er da langt mere wauw”.  

Men hvordan kan det være, at så få vil have en erhvervsuddannelse?

”Vi tror, at det har noget at gøre med opfattelsen af erhvervsuddannelserne, og det skal der arbejdes på! Folk har forskellige kompetencer og interesser - og dem skal man følge! Det ville jo være underligt, hvis alle passede ind i den samme form.”

Rasmus oplever, at mange er bange for at ende i jobkøen, når de er færdige med erhvervsuddannelsen. Men faktisk er der stor efterspørgsel på håndværkere i den maritime industri, og det forventes, at man vil mangle flere i løbet af de næste par år – så der er rigtig gode jobmuligheder, hvis du vil være maritim håndværker!

”Og så er det vigtigt at huske på, at man får løn under uddannelsen” afslutter Rasmus. 

EN VILD HVERDAG SOM MARITIM HÅNDVÆRKER

PJ Diesel Engineering søger en lærling fra industriteknikeruddannelsen. Fortæl lidt mere om at arbejde for jer.

”Vi har fundet ud af, at de gladeste medarbejdere er dem, der kommer lidt ud. Vi uddanner vores medarbejdere, så de både kan arbejde i workshoppen (læs: værkstedet) og på skibene. Det giver en god forståelse for produktets anvendelse at komme ud på skibene og se, hvordan det bliver installeret”.

Kommer medarbejderne også til udlandet?

”Ja, medarbejderne er med over hele verden. Man kan få at vide om morgenen – ’i eftermiddag rejser du til Singapore’ – og så flyver personen afsted med en komponent i kufferten.” På værkstedet viser Rasmus begejstret nogle komponenter frem, der koster flere millioner kroner. Så kan man godt forstå, at det kræver skills at kunne et håndværk.

Der er mange muligheder som maritim håndværker, og det er det, der gør det ekstra sjovt!

”Ingen dage er ens – der sker altid noget nyt. Men vi er fleksible, for vi har også medarbejdere, der aldrig kunne forestille sig at skulle rejse så meget, og dem har vi også arbejdsopgaver til.

En industritekniker kan sagtens blive skibsmontør og omvendt. En skibsmontør, der lige har stiftet familie og ikke vil rejse så meget, kan blive industritekniker. Hvis vores ansatte har interessen, så vil vi gerne efteruddanne.  Det er vigtigt ikke at låse vedkommende fast på uddannelse men i stedet se, hvad hun eller han gerne vil”.

ROBOTTER OG 3D-PRINT

Det sker en masse udvikling i den maritime industri. Hvad synes du er den sejeste udvikling?

”Det er 3D-print. Vi er i dag ikke langt fra at kunne producere komponenter i 3D i den maritime industri, hvilket allerede bruges inden for luftfart og bilindustrien. Det er kun et spørgsmål om tid, før det også bruges i den maritime industri.”

Han tilføjer at de unge, der bliver uddannet i dag, vil få mere erfaring med 3D-print. Men selvom vi begynder at lave komponenter i 3D-print, vil der stadig være behov for mennesker. Der skal stadig være mennesker til for at sørge for, at robotter kører optimalt.

Er du den næste maritime håndværker, der elsker dage, der ikke er ens, og som gerne vil springe jobkøen over, så er den maritime industri nok noget for dig! Og så er PJ Diesel Engineering en ret fed virksomhed. Måske er det her du skal starte din karriere, hvis du har de rigtige skills?